torsdag 29. mars 2018

Enkeltmennesker blant millioner

Lanternen fikses. En hutong i Beijing.

Kina er for meg annerledes på så mange måter, men en av de største forskjellene fra Norge gjelder menneskene, og da snakker jeg ikke om utseende, men antall. De er så mange! I Norge kan du gå en tur og knapt møte et menneske, men det skjer ikke her. Det er folk overalt, og de tar ofte kontakt, enten for å fotografere oss, eller for å prate, finne ut hvor vi kommer fra, informere oss om at vi er svært lange, eller at de synes barna er pene. Men, selv om det er mye oppmerksomhet, mye stirring, har det aldri vært ubehagelig, for alle vi møter er hyggelige og positive, glade for å se oss, og vil gjerne prate.
Det kjennes fortsatt litt rart å konstant bli stoppet for fotografering, men samtidig har det gjort meg mer frimodig når det gjelder det å fotografere folk jeg ser rundt meg. Mer enn noe annet er det jo alle disse millionene som utgjør Kina, og her er et utvalg enkeltmennesker som vi har sett/møtt de siste ukene.

Den Forbudte by, Beijing

Barn som leker utenfor St. Joseph's kirke (Wangfujing-katedralen), Beijing.


Tai Chi i parken tidlig en morgen. (Himmeltempelparken, Beijing.)

Beijing.


Beijing
Beijing


Beijing

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar